Fri frakt fram till Jul.

Köp ett presentkort till din vän här.

Kosta Boda Logo

Mårten Medbo

Mårten Medbo tillhör frontfigurerna i den nya generation av konsthantverkare som under 2000-talet har korsat gränser och genererat en renässans i den hantverksdrivna konsten. Hans naturinspirerade, organiskt kroppsliga formspråk – organisk expressionism som han kallar det, med en påtaglig surrealistisk udd – är en stark signatur som har inspirerat andra formgivare och konstnärer, i Sverige och internationellt. 

Mårten Medbo är född i Järfälla och uppvuxen i Solna. Han valde keramik som fritt valt arbete men föll för grupptrycket och bytte till bollsport – något han ångrade senare.

Då han kom på kant med en av sina lärare på gymnasiet hoppade Medbo av och började på krukmakarlinjen på Sankt Görans gymnasium. Han sökte till Konstfack men kom inte in. Det var när han av en vän fått rådet att först gå en grundläggande konstnärlig utbildning, Grundis, som han förlöstes och hittade sitt uttryck. Därefter blev han antagen på linjerna för såväl skulptur som glas och keramik på Konstfack. ”Jag hade en fantastisk lärare på Grundis, Jörgen Hammar, skulptör. Det var en ny värld som öppnade sig. Jag var lockad att välja skulptur men vågade inte släppa sargen, så det fick bli glas och keramik istället.”

Under nittiotalet flyttade Mårten Medbo med sin partner Hanna Stahle till Gotland, bildade familj och inledde sin karriär. Det var en intensiv tid då Mårten Medbo hade en ambition att etablera sig som brukskeramiker. ”Men jag var ingen bra brukskeramiker. Jag krånglade till det, drev uttrycken för långt och snöade in på tidsödande detaljer.” Han beskriver större delen av 1990-talet som en ”dimma”. Mot slutet av decenniet lättade skyarna. Mårten fick ett första genombrott med uppmärksammade utställningar vid Galleri Inger Molin, det tidiga 2000-talets banbrytande konstnärliga konsthantverksscen.

”Det gav mig självförtroende, men kort efter att det började gå bra drabbades jag av konstnärliga tvivel. Det hände saker på fältet. Det konceptuella konsthantverket blev tongivande, med sådana som Uglycute och Zandra Ahl. Mycket var intellektuellt. Jag som var fokuserad på materialet och hantverket kände mig vilsen.”

Tvivlet och de tankar som detta väckte fick Mårten Medbo att hoppa på en forskarutbildning vid HDK i Göteborg 2010. Han skrev sin avhandling med titeln ”Lerbaserad erfarenhet och språklighet” och är doktor i konsthantverk sedan 2016. ”Utbildningen gav mig råg i ryggen. Det gjorde att jag vågade gå tillbaka till det jag inte hade kunnat prata om, hantverket. Jag lärde mig att uttrycka mig genom min konst på ett sätt som passade i tiden.”

Mårten Medbos drejade keramik hade lite under radarn uppmärksammats av antikvitetshandlare inriktade på 1900-talsdesign. Hans objekt började synas på internationella mässor. År 2014 fick Medbo ett andra genombrott då han inbjöds att ställa ut i New York tillsammans med ”hantverkskonstnärer” som Ai Weiwei, Sterling Ruby och Takuro Kuwata. Den drejade keramiken hade upptäckts av konstvärlden. Plötsligt stod dörrarna till de prestigefulla konstgallerierna öppna för Mårten Medbo.

”Nu är det inte en så stor grej, vilket är väldigt skönt. När jag började pratades det ständigt om gränserna mellan konst och konsthantverk. För mina studenter på Konstfack är det numera en ickefråga.”

Även om Mårten Medbo är känd i Sverige och internationellt främst för sin keramik så har glaset från början varit hans andra konstnärliga material, vid sidan av leran. Han lärde sig blåsa glas under studietiden på Konstfack och har ständigt återkommit till hyttorna. Efter att Berlinmuren fallit 1990 sökte han sig till Tjeckien där han samarbetade med mästerhantverkare och tog intryck av den böhmiska glastraditionen.

”Glaset och dess egenskaper pekar i sig självt ut möjliga riktningar som sedan blir till hypoteser. Dessa hypoteser testas sedan i hyttan. För mig är glaset intellektuellt utmanande på ett annat sätt än leran. Det väcker min lust att utforska. Glas är också socialt, ett teamwork, där man som formgivare måste vara lyhörd. Jag är road av det färgade degelglaset. Färg i tjocka lager är intressant och ger många möjligheter. Jag är också mycket intresserad av traditionen med slipat glas.”

För Kosta Boda har Mårten Medbo hittills producerat ett fåtal konstglasserier, som Spine, där han arbetat med ett djuprött, på gränsen till svart underfång, med ett vitt överfång – huden på ett fång som efter att det blåsts i en optikform klipps upp så att den röda färgen kommer fram. ”Det blöder ut när man klipper sönder höljet. Både processen och resultatet kan uppfattas som våldsamt. I keramiken är det lättare att driva in i något tungt, dovt, murrigt. Glaset är mer gnistrande. Jag tänker mer i färg med glas och rött och vitt är överst i min färghierarki. Det är kroppen också, det kan handla om det.”

Mårten Medbo lever och arbetar i Stockholm. Han har iscensatt uppmärksammade utställningar, solo och i grupp, vid ledande gallerier och konstinstitutioner i Sverige och internationellt. Hans keramik och glaskonst finns representerad vid institutioner som Nationalmuseum, Röhsska museet och John Michael Kohler Art Center i USA.   

Produkter

Inga produkter hittades