Hanna Hansdotters djärva Rocky Baroque-serie, här.

Jomo av Nina Christensen, här.

Kosta Boda Art Glass Monthly Story i september, Bertil Valliens Beans.

Kosta Boda Logo

Erika Lagerbielke - Konstnär

    • Start

Havet, vattnet, och glaset är besläktade barndomskärlekar för Erika Lagerbielke. Känslan av att simma och dyka, med reflektioner, rörelse, ljusspel och optiska fenomen, har satt spår i hennes uttryck som glasformgivare – en av Sveriges mest erfarna och respekterade, med en framgångsrik fyrtioårig karriär vid Orrefors bakom sig.

Lagerbielke är född och uppvuxen i Stockholm, där hon ännu bor och arbetar. Hon kommer från en familj med starka konstnärliga och estetiska traditioner. Modern Gunilla var framgångsrik textilkonstnär, sedermera rektor på Konstfack, fadern Lars var grafisk designer. Erikas egna konstnärliga intressen väcktes tidigt – liksom hennes särskilda passion för glaset som material.

”Vi hyrde hus på Gotland när jag var liten. Där fanns en veranda med färgade glaspartier – rött, grönt och blått. Jag var bara fyra år gammal, men helt fascinerad över att man kunde se hela världen i olika färger genom de rutorna.”

Erika provade på glasblåsning redan under sin egen tid på Konstfacks industridesignlinje. Hon fångades genast av det heta, amorfa materialet. Efter att ha gått en sommarkurs på Orrefors glasskola bestämde hon sig för att lämna hantverket till hyttans mästerblåsare och slipare, för att själv koncentrera sig på formgivningen. Hon fick senare stipendium för att arbeta vid glasbruket. Hennes följsamt eleganta formspråk och naturliga känsla för glaset gjorde att hon anställdes vid Orrefors redan under studietiden.

Erika Lagerbielke har gjort sig känd i Sverige, och internationellt, främst för sina servisglas, i all synnerhet för sina vinglas, med klassiska serier som Intermezzo, Merlot, Difference, More och Beer. ”Jag har alltid varit fascinerad av det sinnliga i upplevelsen av glaset, känslan, balansen, av att hålla det i handen, med drycken som möter munnen.”

Med såväl sitt bruks- som sitt konstglas har Erika Lagerbielke genom åren iscensatt uppmärksammade utställningar i Sverige och runt om i världen. Hennes formgivning har blivit mångfaldigt prisbelönt. Inte minst har Lagerbielke hyllats för sin känsla i kombinationen av det klara och det färgade glaset. Hennes genombrottsserie Intermezzo från mitten av åttiotalet, med den inneslutna blå glasdroppen, erkänns allmänt som en innovation och en milstolpe i glasformgivningen.

Erika Lagerbielke har som hedersuppdrag utformat unika ceremoniella objekt som Sigfridskräklan för Växjö stift, rektorskedjan för Linnéuniversitetet, en dopskål för Christ Church Cathedral i Oxford, samt Bröllopsservisen till kronprinsessparet, en gåva från Sveriges riksdag och regering 2010. Sedan 2005 är Erika Lagerbielke professor vid Linnéuniversitet där hon arbetar en del av sin tid med undervisning och forskning.

Vårvintern 2022 visar Erika utställningen En blå planet på Galleri Glas i Stockholm. Där förenar hon elementen glas och hav, vatten. Verken i serien Losing control/gaining control är skulpturala kärlformer inspirerade av dyningar och vågor. Serien Vid Sju strömmar är droppformade skulpturer med slipade ytor som reflekterar ljuset likt solens spel över havsspegeln.

”Utställningen handlar om mitt och allas förhållande till vatten, på många plan”, säger Lagerbielke. ”Vatten och glas är nära förbundna, glas är en underkyld vätska. Jag har alltid älskat havet och i mina tankar reflekterat djupare över vattnet som utsatt, ovärderlig resurs. Över sjuttio procent av jorden består av vatten. Det är därför som planeten är blå sedd från rymden.”

Genomgående i hennes nya konstglasserier är mjuka, rörliga former och en djupt havsblå klangbotten, kompletterad av varma orange och rödgula toner. ”Det blå är ständigt närvarande i min konst och min design”, säger Erika. ”Det orange och röda är förstås solen. Färgställningarna är inspirerade av havet under dygnets alla tidpunkter.”

Produkter