20% på ditt nästa köp - signa upp dig på vårt nyhetsbrev!

Gratis frakt på köp över 600 SEK!

Kosta Boda Logo

Historia

Allt startade 1742.

Kosta Glasbruk

Allt började i hjärtat av de småländska skogarna, där Kosta grundades och namngavs av två landshövdingar och f.d. generaler ur kung Karl XII: s armé, vid namn Anders Koskull och George Bogislaus Stael von Holstein. Kosta Boda som vi känner till varumärket idag bildades genom en sammanslagning av glasbruken i Kosta, Boda och Åfors (och är sedan 1989 en del av Orrefors Kosta Boda AB).

Placeringen i Småland valdes så att glasbruket kunde förse både Stockholm och Karlskrona med glas, och i skogen fanns obegränsad tillgång till trä för att värma smältugnarna. I århundraden har skickliga hantverkare skapat glas i ugnarna, som varit tända sedan den 26 juli 1742 - vilket gör Kosta till det äldsta aktiva glasbruket i Sverige.

Kosta Boda genom tiden

Glas var länge en lyxvara. Under Kosta Bodas första 150 år tillverkades fina glasvaror som t.ex. fönsterrutor och kristallkronor åt framförallt kungligheter, adel och de rika köpmän som hade råd med de dyrbara varorna. Yrkeshemligheter bevarades väl av glasblåsarna, som kom från andra delar av Europa, och det gick flera decennier innan svenskar också lärde sig att blåsa glas.

Produkterna som skapades var ofta baserade på traditionella modeller från glasblåsarnas hemland, och vid Stockholmsutställningen år 1897 kritiserades Kosta för att glaset till stor del liknade glas från andra delar av Europa. Där och då föddes idén om att anställa egna formgivare för att bygga upp en egen designprofil, vilket snabbt blev en viktig del av företaget.

1898 anställdes Gunnar G: son Wennerberg som brukets första egna formgivare. 1935 värvades den första kvinnliga konstnären, Tyra Lundgren. Sedan dess har många kända formgivare och konstnärer arbetat med Kosta Boda och utvecklat varumärket. T.ex. Vicke Lindstrand som kreativ ledare, tillsammans med personer som Erik Höglund, Monica Backström, Ulrika Hydman Vallien, Åsa Jungnelius, Ellen Ehk Åkesson, Göran Wärff, Bertil Vallien m.fl. Listan kan göras lång, och än idag är våra formgivare och konstnärer grunden för Kosta Bodas fortsatta utveckling. De delar alla en passion för design och konstnärliga uttryck och töjer alltid på gränserna för vad som är möjligt.

Genom åren har Kosta Boda arbetat sig igenom med- och motgångar. I perioder har konkurrensen hårdnat från flera håll, och Kosta Bodas produktion har ständigt utvecklats med förändringar i tiden. Tack vare god ledningsförmåga från verkets direktörer, anpassningsförmåga och hantverksskicklighet har bruket klarat sig igenom allt från konkurrensen från nya glasbruk - oftast uppstartade av f.d arbetare med kunskaper direkt från Kosta glasbruk - till industrialismen och kampen mot det maskintillverkade glaset, till förändringar i designtrender.

Det moderna Kosta Boda idag

Sedan 2005 ingår Orrefors Kosta Boda AB i New Wave Group AB, vilka är börsnoterade på NASDAQ OMX Stockholm och verkar med ett flertal varumärken på konsument- och företagsmarknaden med fokus på sport, fritid, inredning och gåvor.

Idag är Kosta Boda mer levande än någonsin. Produktionen i hyttan vid Kosta glasbruk är i full gång, och i skenet från ugnarna har besökare möjlighet att följa arbetet på nära håll - från smältning av glasmassan till glasblåsning, slipning och målning. Varje sommar besöks Kosta av över en halv miljon turister, och det är fortfarande glasbruket, herrgården och några av de ursprungliga stugorna som utgör ortens mittpunkt.

Kosta Bodas arbete sträcker sig även längre än så; nu för tiden tillverkas en del av vår produktion på skickliga glasbruk över hela Europa. Med vår design i fokus arbetar vi med noga utvalda leverantörer och glashantverkare. Dessa samarbeten har medfört möjligheter att lära ut de tekniker som utvecklats vid glasbruket i Småland, samtidigt som vi får tillgång till tekniker som inte finns i vår egen fabrik. En perfekt win-win-situation.

Förmågan att ständigt utvecklas och hålla en effektiv produktion av hög kvalitet har varit avgörande för Kosta Bodas framgång och rykte som ett av världens ledande glasbruk. I nästan 300 år har åtskilliga generationer arbetat på Kosta Glasbruk, mitt i den småländska skogen. Med innovativt hantverk, kunskap, mod och beslutsamhet har de alla bidragit till vår rika historia - och lagt grunden för en fortsatt framgångsrik framtid.