20% på ditt nästa köp - signa upp dig på vårt nyhetsbrev!

Gratis frakt på köp över 600 SEK!

Kosta Boda Logo

Frida Fjellman

Frida Fjellman är en av de samtida konstnärer och formgivare som har bidragit till en pånyttfödelse i svensk hantverksdriven konst under det senaste årtiondet. Hennes djärva, färgstarka, stundtals radikala uttryck i glas, keramik och andra material har firat triumfer i Sverige och internationellt – inte minst i USA där Fjellman under senare år utfört en rad prestigefulla offentliga gestaltningar för uppdragsgivare som Art Basel.

Frida Fjellman är född och uppvuxen i Mariestad, i en familj med stark tradition inom konsthantverk, där handens arbete i alla material värderades högt. Mamma och mormor vävde. Pappa tog med Frida till en keramikkurs. ”Allt man kunde gjorde man själv”, säger hon. ”Täljde man en kniv så skulle den användas även om den var jättedålig.”

Mariestad var, som Fjellman säger, ”ingen kulturstad” men hon konsumerade all konst hon kunde komma åt under uppväxten. Under sin utbildning vid keramiklinjen på Hellidens folkhögskola i Tidaholm fick hon Inger Persson som lärare, den stora keramikern vid Rörstrand, som blev Fridas mentor.

”Hon var underbar, stenhård, otroligt engagerad och fantastisk på att se och uppmuntra alla studenters olika talanger. Jag fick lära mig väldigt mycket – som att gjuta, raku, vedeldning, dreja, göra kakel, underglasyrer, spraymåla keramik. Det var väldigt glädjefullt och experimentellt men också mycket noggrant, skarpt och estetiskt.”

Inger Persson uppmuntrade Frida Fjellman att söka till Konstfack 1993 genom ett arbetsprov med kakel, i en dekor av rosa bröst. ”Jag lärde mig det mesta av Inger. På Konstfack var det mer en kamp, en tävling, inte alls lika snällt, även om jag lärde mig en del där med.”

Efter utbildningen började Frida arbeta i en egen ateljé i Stockholm. Hon sökte sig till USA där hon gick olika kurser på Pilchuck utanför Seattle, i Corning i Upstate New York och i Philadelphia. Här fick hon utlopp för experimentlusta inom glaskonst, bland annat med att arbeta med neon och okonventionella tekniker. ”Det var befriande att komma bort från den svenska traditionen och de normer som rådde då.”

Efter examen 1998 och utflykterna till USA, och även till Japan, varvade Frida Fjellman utställningar med offentliga gestaltningsuppdrag. Hon var en av de få i sin generation som kunde försörja sig på sin konst men fick arbeta väldigt hårt, på ett sätt som var ohållbart. Till sist bestämde hon sig för att satsa på en sista utställning. Det fick bära eller brista.

Denna ”sista utställning” var I huvudet på Frida Fjellman som visades på Eskilstuna konstmuseum 2016, där den unga konstnären presenterade en djärv rumsinstallation. Djur hade från början varit ett centralt motiv för henne. Här vågade hon att som centralpjäs skapa en björn i naturlig storlek i ringlad keramik, bränd i en jätteugn i Norge – ett högriskprojekt. Björnen höll och utställningen blev Fjellmans genombrott.

”Jag tänkte att jag går hela vägen för det spelade ingen roll, jag skulle ändå sluta sedan. Det är ett tips jag kan ge till andra i samma situation – att gå in i projekt som om det vore det sista man gjorde.”

Efter utställningen kunde Frida Fjellman inleda en internationell karriär. Hennes arbete fick stort genomslag på mässan Design Miami. Sedan dess har uppdragen följt slag i slag, framför allt i USA. Hon har gjort rumsgestaltningar och installationer för uppdragsgivare som Art Basel, där hon gjort VIP-loungen, Forbes, Four Seasons och flygbolaget Net Jet. I Sverige är hon aktuell med en monumental offentlig skulptur vid Ersta sjukhus på Södermalm i Stockholm.

Mentorn Inger Persson förblir en viktig influens för Frida Fjellman. Även om hon ”konsumerar en massa konst och design” så inspireras hon för stunden inte så främst av sin samtid utan av äldre design, konsthantverk och måleri av mindre haussade konstnärer som John Singer Sargent och Pierre Bonnard.

”Jag älskar att gå på äldre museum, som Nationalmuseum eller Metropolitan i New York. Det är omtumlande. Det finns hur mycket som helst att inspireras av, även sådant som jag inte gillar. Jag är fascinerad av Tiffany, men det visste jag inte förrän jag såg en stor utställning på Metropolitan, eftersom eran inte är så synlig i Sverige.”

Glas har alltsedan studietiden varit en stor kärlek för Frida.

”Glas är väldigt lustfyllt. Det luktar gott, går fort. Man måste vara hundra procent närvarande. Jag älskar allt det som folk är rädda för med glaset – det förföriska, glänsande, gnistrande. Det finns oändliga möjligheter. Bara ens egen tid är begränsningen. Jag gillar färg och älskar att jobba med färg i glaset.”

Frida Fjellmans konst finns representerad på Nationalmuseum, Röhsska museet och Statens konstråd, samt i privata samlingar över hela världen.

Produkter