Snippan av Åsa Jungnelius, här.

Hanna Hansdotters Rocky Baroque, här.

Upptäck The Rock, här.

Kosta Boda Logo

Åsa Jungnelius - Konstnär

    • Start

Åsa Jungnelius fick ett första genombrott redan med sitt uppmärksammade examensarbete Vad fin du är i håret! på Konstfack i Stockholm 2004. I denna installation skapade hon en surrealistisk shoppingmiljö med objekt att känna begär efter. Här fanns hennes numera ikoniska överdimensionerade läppstift i glas och även Snippan, ett ord som vid tiden inte var allmänt använt och som Jungnelius bidrog till att mynta med sin konst. ”Snippan var utanför shoppen, ett subjekt som tittade in genom ett spionglas och såg sig själv och attributen i en spegel”, säger Jungnelius. ”Jag har alltid velat skapa rumsliga helhetsupplevelser och söka nya perspektiv. Utifrån det har jag ibland utvecklat miniatyrer som är tillgängliga för folks interiörer.”

Åsa Jungnelius är född och uppvuxen i Fisksätra i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Hon lever och arbetar i Stockholm och i Månsamåla utanför Åfors, där hon tidigare delade glasbruk med Ulrica Hydman Vallien, en inspiratör och mentor för henne. Hon är knuten till Kosta Boda sedan 2007.

Jungnelius är själv en skicklig glasblåsare, men har aldrig betraktat sin konst som ett hantverk. Glaset har från början varit centralt i hennes experimenterande med olika material i skulpturer och installationer. Jungnelius beskriver det själv som att hon utforskar fysiska och metafysiska dimensioner med sin egen materiella vokabulär. Hennes konst har ett starkt, stundtals påträngande sött, ibland aggressivt feminint intryck. Hon var pionjär i en ny våg av yngre feministiskt inriktade konstnärer och konsthantverkare. I sitt skapande utforskar hon hålrummet och dess symboliska, bland annat moderliga och sexuella kapaciteter. Snippan finns med som en grundform, i sällskap med besläktade musslor och snäckor.

Från början har Åsa Jungnelius i sitt skapande korsat gränserna mellan konst, konsthantverk, design och funktion, alltid med utgångspunkt i olika platser. Jungnelius arbetar med vad som kallas Residence in Nature där hon ”utsätter” sig för olika platser under längre perioder, främst i glesbygd. Hon har tagit hjälp av schamaner för att uppnå inre transtillstånd och en djupare förståelse för platsen. Hon är innovativ i sitt experimenterande med skalor och äldre tekniker.

Citat

”Jag är fascinerad av hålrummets kapacitet. Snippan var på många sätt ädel och uppförde sig, men blev sedan rasande, en abstrakt monstersnippa som kom och tog för sig. Nya egenskaper utvecklas över tid genom konsten.”

Åsa Jungnelius

Genom sin karriär har Jungnelius presenterat en lång rad uppmärksammade utställningar och platsspecifika offentliga verk. Senast, under 2021, lät hon en luftballong stiga till taket i den gamla fabrikshallen i Bråvallaverken i Norrköping – ett performativt verk som inledde Den inre världsutställningen. Sedan 2016 arbetar hon med sitt magnum opus – en helt ny tunnelbanestation i Stockholm, Hagastaden, planerad att öppnas under slutet av 2020-talet. Denna totalinstallation, med namnet Snäckan, är som Åsa beskriver det en hyllning till håligheten och moderskapet – en monumental feminin kristallgrotta. Här kommer trafikanterna att färdas genom en kalejdoskopisk venuspassage som upplöser rumsupplevelsen. ”Snäckan är ett tempel för kraften i tomrummet”, säger Jungnelius.

Produkter